Thursday, February 26, 2009

::Hidup ini..(taken from emel that i've recently got)::


  • kita kat dunia nih tak hidup sorg2... ada famili, ada kawan2, ada jiran, ada suami, ada isteri, ada anak, ada cucu sebagai peneman...



  • sbb tu Allah jadikan bulan bintang matahari, manusia dan haiwan, tumbuh2an dan macam2 lg...



  • dlm hidup kita nih, kita hidup saling tolong menolong bantu membantu... bukan saja sesama manusia, dgn haiwan jugak... dgn tumbuhan jugak...



  • jadi takde istilah dgn kejayaan yg kita gapai pada hari ini adalah atas hasil usaha kita sendiri... kita tetap meminta pertolongan yg lain...



  • oleh itu, suka saya nak mengingatkan pada diri saya dan juga teman2 saya...

  • jangan terlalu ego utk mengakui kesilapan sendiri...

  • jgn ego mengaku yg kita berjaya pd hari ini adalah hasil usaha kita sendiri

  • jgn pandang rendah pada org lain...

  • jgn terlalu cepat menghukum apabila sesuatu berlaku kpd kita...

  • jgn suka menyalahkan org lain atas apa yg terjadi...

  • jgn menidakkan pendapat atau kritikan org kpd kita...

  • jgn sekali2 berkata "knp aku nak pikirkan apa yg org kata pd aku?"

  • jgn memaksa org utk mengikut kata kita...



  • kita hidup bukan atas dasar "hidup kau, hidup kau... hidup aku jangan kacau"



  • org menegur, tentu ada sebabnya...

  • tentu ada yg tak kena...

  • menego bukan mencari kesalahan...

  • kita ditego utk kebaikan...

  • bukan kita tak pernah tahu, sahabat dan famili itu adalah cermin kanta kita...



  • kalu tak reti nak hidup bermasyarakat...

  • sila tinggal di hutan!

  • yg dalam hutan tu pun hidup bermasyarakat, bermuafakat!

  • kita hidup, saling bergantungan... jgn tidakkan kenyataan itu!


Love n Regards,

good luck A. L